SÅ HJÆLP MIG DOG!

Hvordan hjælper vi vores plejebarn bedst?

Formål:

Kursets formål er at give plejefamilierne nye perspektiver og redskaber til at hjælpe de børn, som kan have vanskeligheder i relationer og med selvværd og selvopfattelse, og som har svært ved at regulere sig selv samt indgå i sociale relationer. Vi oplever i familieplejen en stigning af børn, der er behandlingskrævende og udfordrende at have i plejefamilierne, de kan måske reagere uforudsigeligt og pludseligt, endda til tider i situationer, der for os andre kan synes uproblematiske og nærmest harmløse.

Indhold på kurset:
  • Relationens betydning, introduktion til tilknytningsteori
  • og indre arbejdsmodeller
  • Tilknytningsforstyrrelser, hvordan kommer det til udtryk?
  • Neuroaffektiv udviklingspsykolog, udviklingstraume, mentalisering
  • og tolerancevinduet.
  • Pædagogiske tilgange i arbejdet med børn og unge, der er tilknytningsforstyrrede og har lav mentaliseringsevne.
  • Hvordan kan man støtte børn og unge til trivsel og robusthed?

Med udgangspunkt i den præsenterede teori og metoder, vil vi drøfte, hvordan I kan omsætte jeres nye viden i det daglige arbejde.

Det teoretiske oplæg vil blive suppleret med videofilm og inddragelse af deltagernes egne case.

TEORETISK AFSÆT:

Vi vil bl.a. tage udgangspunkt i Kari Killén, Daniel Stern, Peter Fonagy, Susan Hart, John Bowlby, Bruce Perry, Dag Ø. Nordanger, Per Schultz Jørgensen, Michael White, Scott D. Miller, Peter Levine m.fl.

Underviser:

Flemming er:
  • Daglig leder og ophavsmands til plejebørn.dk.
  • Aut. psykolog
  • Psykoterapeut MPF
  • PD i familieterapi
  • Certificeret ART træner
  • Børne- og familiekonsulent
  • Master in ART (Training in social skills)
  • Flemming er stifter og daglig leder af Psykologselskabet Toftemosegaard Aps, som plejebørn.dk er en del af.
  • Sidst med ikke mindst plejefar i mere end 28 år for 8 plejebørn.