SÅ HJÆLP MIG DOG!
Hvordan hjælper vi vores plejebarn bedst?
Formål:
Kursets formål er at give plejefamilierne nye perspektiver og redskaber til at hjælpe de børn, som kan have vanskeligheder i relationer og med selvværd og selvopfattelse, og som har svært ved at regulere sig selv samt indgå i sociale relationer. Vi oplever i familieplejen en stigning af børn, der er behandlingskrævende og udfordrende at have i plejefamilierne, de kan måske reagere uforudsigeligt og pludseligt, endda til tider i situationer, der for os andre kan synes uproblematiske og nærmest harmløse.
Indhold på kurset:
- Relationens betydning, introduktion til tilknytningsteori
- og indre arbejdsmodeller
- Tilknytningsforstyrrelser, hvordan kommer det til udtryk?
- Neuroaffektiv udviklingspsykolog, udviklingstraume, mentalisering
- og tolerancevinduet.
- Pædagogiske tilgange i arbejdet med børn og unge, der er tilknytningsforstyrrede og har lav mentaliseringsevne.
- Hvordan kan man støtte børn og unge til trivsel og robusthed?
Med udgangspunkt i den præsenterede teori og metoder, vil vi drøfte, hvordan I kan omsætte jeres nye viden i det daglige arbejde.
Det teoretiske oplæg vil blive suppleret med videofilm og inddragelse af deltagernes egne case.
TEORETISK AFSÆT:
Vi vil bl.a. tage udgangspunkt i Kari Killén, Daniel Stern, Peter Fonagy, Susan Hart, John Bowlby, Bruce Perry, Dag Ø. Nordanger, Per Schultz Jørgensen, Michael White, Scott D. Miller, Peter Levine m.fl.
Underviser:
Flemming er:
- Daglig leder og ophavsmands til plejebørn.dk.
- Aut. psykolog
- Psykoterapeut MPF
- PD i familieterapi
- Certificeret ART træner
- Børne- og familiekonsulent
- Master in ART (Training in social skills)
- Flemming er stifter og daglig leder af Psykologselskabet Toftemosegaard Aps, som plejebørn.dk er en del af.
- Sidst med ikke mindst plejefar i mere end 28 år for 8 plejebørn.