Plejebørn, omsorgssvigt og udviklingstraumer
Indhold
At have et plejebarn i familien kan være en udfordring for alle. Udfordringen bliver ikke mindre, hvis vi som plejeforældre ikke har viden omsorgssvigt og tidlig skadet børn, nok tværtimod. For at kunne hjælpe/støtte anbragte børn bedst mulig, så må man som plejeforældre forstå deres baggrund og deres unikke måde at reagere på. Dette kursus vil give et teoretisk oplæg krydret med praktisk erfaring. På kurset arbejdes der med cases og videoklip, og der vil være plads til dialog.
Emner vi vil komme omkring:
- Omsorgssvigt og traume i den tidligste barndom, hvilken betydning har det for resten af barnets liv.
- Omsorgssvigt, tilknytningsteori og tilknytningsforstyrrelser.
- Neuroaffektiv udviklingspsykolog, den treeninge hjerne, mentalisering og nærmeste udviklingszone.
- Udviklingstraume, stimulering, regulerende samspilserfaringer og tolerancevinduet.
- De tre R'er: Regulering, Relationer og Reason (fornuft).
- Hvad kan og skal man som plejeforældre gøre for at støtte plejebarnet bedst mulig.
- Er vores ambitioner på børnenes vegne alt for store, eller?
- Historier fra 30 års erfaring med plejebørn.
- Inddragelse af deltagernes spørgsmål og fortællinger.
Underviser:
Flemming er:
- Daglig leder og ophavsmands til plejebørn.dk.
- Aut. psykolog
- Psykoterapeut MPF
- PD i familieterapi
- Certificeret ART trænerBørne- og familiekonsulent
- Master in ART (Training in social skills)
- Sidst med ikke mindst plejefar i mere end 28 år. Flemming er stifter og daglig leder af Psykologselskabet Toftemosegaard Aps, som plejebørn.dk er en del af.