Tilknytning og tilknytningsforstyrrelser
Tilknytningsforstyrrelser opstår oftest som følge af omsorgssvigt allerede i den tidligste barndom, hvor barnet typisk allerede fra fødslen ikke haft den tilstrækkelige sunde nok tilknytning til en eller flere omsorgspersoner – oftest moderen. Derfor udvikles en skade i personligheden og Tilknytningsforstyrrelsen medfører oftest, at plejebarnet konstant lever i en mental og fysisk stresstilstand med højt angstniveau, lav selvtillid, ensomhed og håbløshed og har vanskeligt ved at indgå i positive sociale relationer.
Emner vi vil komme omkring:
- Tilknytningsteori og indre arbejdsmodeller (Bowlby)
- Den nyeste viden om omsorgssvigt og hjernes udvilking
- Tilknytningsforstyrrelse, hvordan kommer det til udtryk.
- Pædagogiske tilgange i arbejdet med børn der er tilknytningsforstyrret.
- Hvilke kræv stiller det til plejefamilien, at arbejde med plejebørn der har tilknytningsforstyrrelser.
- Neuroaffektiv udviklingspsykologi, spejling, mentalisering, theraplay , nærmeste udviklingszone, ”Whats works for whom” og meget andet vil vi komme omkring på dette kursus.
Kontakt:
Vil du høre mere om dette kursus, er du velkommen til at kontakte Flemming Zuschlag Christiansen på 2040 8370